Navn: Odd Erlend Hansen Berg
Yrke: Student 
Bosted: Lillehammer 
Terrengsykkel Trek Superfly
Landeveisykkel Hardrocx Helium rr 
Beste rittopplevelse Første 50 km av grenserittet 2013, følte meg veldig bra helt til jeg sprakk skikkelig
Hovedmål for 2014 Topp 15 birkebeinerrittet

 

Etter en meget bra 2015 sesong var jeg veldig klar for å ta fatt på arbeidet mot 2016. Etter erfaringer fra 2015 bestemte jeg meg fort for at hovedfokus skulle være å bedre kjørestyrken, og spisse treningen enda mer mot maraton. Etter som jeg er en seig jævel er det nok der jeg har størst mulighet til å skape gode resultater på sikt. Derfor har jeg også tilpasset treningen litt til dette. Tidligere trente jeg ofte 2 korte økter om dagen, da det var det jeg var vant til fra langrennsmiljøet. I høst har jeg derimot gått opp på lengden på øktene, og jeg kjører sjelden langturer under 3 timer. Et annet punkt er at jeg har lagt inn en stor innsats på terskelintervaller. Alle disse blir kjørt inne på rulla. Jeg har investert i en wattrulle, som gir helt presis motstand hver gang, og alle økter blir i den intensiteten jeg har planlagt. I tillegg til intervaller og langturer trener jeg også noe styre, både med vekter i styrkerom og basisøvelser i slynge. Dette er også trening jeg har meget stor tro på. Styrketrening gir bedre trøkk i beina. Basisstyrken er skadeforebyggende, og gjør at kroppen klarer å holde posisjonen bedre på sykkelen. Dette er hovedprinsippene jeg trener etter. Intervaller og langturer er meget tradisjonelt, men styrken er ikke like konservativ. Noe som også er litt utradisjonelt er at jeg ikke kjører styrketråkk i det heletatt. Denne tiden prioriterer jeg heller på intervaller omkring terskel, da jeg føler at det gir en større effekt.

Med disse prinsippene i grunnen består resten i å balansere forholdet mellom hardt/rolig og trening/hvile. I høst startet jeg på et nytt studie, noe som fører til en større totalbelastning. Derfor har jeg bestemt meg for at det ikke er fornuftig å øke treningsmengden, jeg sikter meg inn på omtrent 900 timer tilsvarende 2015 sesongen. Derimot her jeg ønsker om å få inn litt flere hardøkter og har en målsetting om over 8 timer i måneden på 90% av terskel eller høyere. Dette tilsvarer omtrent 10% av den totale treningen. Disse hardøktene fortoner seg som oftest som såkalte sweetspotøkter, på 90-95% av terskel. En slik økt kjøres vanligvis på rundt en times dragtid, for eksempel: 4x15min eller 3x20 min. En annen type økt jeg kjører, som er noe hardere, er en 6x10 min, der belastingen ligger på: 90, 96, 98, 100, 102 og 90% av terskel. Denne økta blir ikke kjørt like ofte som sweetspot.

Grovt sett er dette det jeg har trent i høst og kommer til å trene ut over vinteren. Etter hvert som rittsesongen nærmer seg kommer jeg til å kjøre flere intensive økter. En av øktene jeg da har stor tro på er økten 30sek hardt og 15sek rolig i 10 min, 3ganger.  Dette fordi jeg er generelt dårlig på å kjøre i rykk og napp, og dette er god trening på det, i tillegg til at det gir meget god effekt på VO2-max. Styrken kommer jeg også til å holde vedlike helt fram til sesongstart og også gjennom sommeren.

Forhåpentlig vis fører denne planen til at jeg sykler fort da det gjelder til sommeren.  Hovedmålene kommer tett i månedsskiftet juli- august, med NM, 2xNC og Grenserittet. I tillegg kommer Birken og en ny NC, bare noen uker senere. Dermed er denne perioden et naturlig høydepunkt i 2016 sesongen. Hvis jeg får gjennomført den treninga jeg ønsker, mener jeg at jeg skal kunne ta nok et stort steg denne vinteren. Da er en naturlig målsetting topp 5 i NC og topp 10 i NM.

Men før alt dette gleder jeg meg til å forsøke å forsvare min tittel som uoffisiell norgesmester i fatbike på Lygna i midten av februar.

Ønsker alle ett godt nytt sykkelår!

 

Odd Erlend

Go to top